Рекомендації викладачам щодо організації дистанційного навчання

  Шановні колеги! Зараз дуже складний час для всіх нас. Ми вперше зіткнулися з глобальною загрозою, яка вимусила нас зачинити двері нашого навчального закладу на тривалий час. І зараз ми повинні посилити наші зусилля на подолання труднощів, пов’язаних з карантином.   Труднощі викладачів, батьків та учнів З точки зору навчального процесу, це складний час не тільки для викладачів, але й для батьків і учнів. Всі вимушені перейти до дистанційного навчання, але мало хто розуміє що це таке. Не всі викладачі розуміють як саме робити завдання для дистанційного навчання. Це не дивно, вони звикли працювати в аудиторії, розповідати матеріал, дивлячись в очі учням. Крім цього у багатьох викладачів відсутні підручники, тому вони розповідають матеріал так би мовити «з голови». А зараз виглядає так, нібито все викладачі повинні сидіти і створювати самостійно всі ці підручники. Родинам зараз також важко. Батьки не розуміють що робити з дітьми та з власною роботою. Раніше викладачі займалися навчанням, а батьки в цей час знаходились в іншому місці – на роботі. Зараз багато батьків вимушені працювати вдома, але діти цього не розуміють, вони відволікають батьків та не можуть навчатися самостійно. Тому завдання викладачів допомогти родинам налагодити навчальний процес. Що повинен зробити викладач у цей час? Зробити навчальний процес максимально наближений до реального. Зробити так, щоб зацікавити учнів, щоб навчання для них було не важким, а максимально легким та цікавим.   Для кого викладач створює матеріали Коли ви створює матеріали для дистанційного навчання, ви повинні відповісти на запитання – для кого я роблю цей матеріал? Для колег, щоб показати як я це роблю? Для керівництва, тому що від мене це вимагають і якщо не зроблю щось-небудь, то не отримаю зарплатню? Для батьків, які я сподіваюсь зараз мають час займатися з дітьми? Або для моїх учнів, які зовсім не розуміють що таке навчальний процес і не можуть його організувати самостійно? З моєї точки зору зараз створення матеріалів для колег та керівництва відходить на другий план. Нехай мене вибачає моє керівництво, але це так. Зараз викладачі повинні створювати матеріали у першу чергу для учнів. І якщо для керівництва достатньо звичайного плану роботи, то учням він взагалі не потрібен. І коли викладач робить декілька маленьких документів з кратким змістом заняття та зображенням – цього також буде замало для учнів. Тож що саме повинен робити викладач?   Які матеріали готувати викладачу для дистанційного навчання Щоб зрозуміти які матераіли потрібно робити для учнів, вам потрібно уявити себе на місці вашого учня. Який вік учня? Якими навичками він володіє? Яку інформацію він краще розуміє – текстову, у вигляді малюнків або відео? Інструкції «що робити» повинні бути детальними або учню достатньо краткого змісту як у довіднику? Якщо ви учень, який до цього звик робити кожен крок разом з викладачем, чи зможете ви опанувати самостійно новий матеріал? Який матеріал буде цікавий саме вам? Гадаю не секрет, що краще за всього засвоюється візуальна інформація. Тобто якщо обирати між текстом або відео, звичайно у приоритеті будуть відео-заняття. Так ви можете обрати іншу форму подання інформації – у вигляді зображень, презентацій, а інколи без тексту взагалі не можливо обійтися. Але відео завжди буде на першому плані. Якщо ви створюєте відеоурок, то він повинен бути схожим начебто учень знаходиться поруч з вами. Тоді учню буде цікаво, від буде відчувати зв’язок з викладачем, буде прислуховуватись. Так повинно бути в ідеалі. Але зрозуміло, що створити таке досить складно. Потрібен фотоапарат або гарний телефон з можливістю записувати відео. Крім цього ви повинні обов’язково перевірити чи зможете ви забезпечити заняття гарним звуковим супроводженням. Якщо ваш голос не буде чутний, то учні не зможуть навчатися.   Як побудувати заняття Пам’ятаете складові заняття? Привітання, розповідь що вивчається на цьому занятті, викладання теоретичного матеріалу, практична робота, запитання чи все зрозуміло, домашнє завдання. Це все є обов’язковим не тільки при заняттях у кабінеті, але й при дистанційному навчанні також. Наприклад, ви приготували презентацію до заняття. Ми розмістили цю презентацію на нашому сайті. І що далі? Що повинні робити з цим ваші учні? Вони взагалі знають де знайти цей урок? Що робити з цією презентацією? Навіщо вона їм? Потрібно лише її подивитись? Чи учні повинні щось зробити самостійно? Як ви, викладачі, дізнаєтесь, зробили учні щось чи ні? Мабуть до цієї презентації повинні додаватися інструкції – відкрийте цю презентацію, прочитайте, зробіть ось це, потім ось це, якщо не зрозуміло – спитайте. Крім цього бажано забезпечити зв’язок з учнем. І якщо ви чекаєте зворотній зв’язок, то потрібно продумати який саме – у вигляді текстових коментарів до публікації або з використанням месенджерів та програм зв’язку (скайп, фейсбук, вайбер, телеграм тощо). На крайній випадок оберіть листування електронною поштою. Виділіть окремий час на запитання. Наприклад, сьогодні розмістили на сайті цей урок, дали учневі добу на опанування матеріалу, потім дали добу або декілька годин на запитання. Після цього підвели підсумки і почали нове заняття.   Де розміщуються матеріали дистанційних занять ЦНТТМ «Сфера» Всі матеріали, які готують викладачі ЦНТТМ «Сфера», розміщуються на офіційному веб-сайті Центру на сторінці «Дистанційна освіта» http://sfera.org.ua/online-lessons/ При цьому для кожного заняття створюється окрема сторінка, яка може містити різні матеріали (текст, зображення, презентації, відео). Відео-файли розміщуються за YouTube-каналі Центру – https://www.youtube.com/channel/UCsdvr-3nJNGe0HE54cbZd5A, презентації або таблиці – на Гугл-диску. Зображення розміщуються на веб-сайті Центру. Звертаю увагу, що при наданні інформації бажано надати головне зображення, яке буде відображено на сторінці «Дистанційна освіта». Якщо вам для проведення занять зручніше використовувати особистий Гугл-диск або інші хмарні сервіси, тоді уважно перевіряйте як відкриваються посилання до цих матеріалів. Деякі викладачі подають інформацію на сторонні ресурси (сайти позашкільної освіти, фейсбук або особисти профілі у соцмережах). Звичайно ніхто не може вам цього заборонити, але при розміщенні на офіційному сайті Центру до кожного заняття додаються позначки для кращого пошуку (призвіще викладача, назва гуртка та відділу). Завдяки цьому ми зможемо збирати статистику щодо методичних розробок та це буде зараховано при атестації викладачів.   Керівник гуртка інформатики, адміністратор сайту ЦНТТМ «Сфера» Кириленко Наталія Сергіївна ivt@sfera.org.ua