«Не біжи, бо впадеш!», «не будеш слухатись – віддам тебе ось цій жінці», «якщо не напишеш гарно, гуляти не підемо!». Як часто в своєму житті ми, не задумуючись, сприяємо розвитку тривожності у дітей. Подумаєш, одна фраза… а якщо не одна?
Щоб розібратись у процесі формування тривожності як риси особистості, важливо зрозуміти, що таке тривога.
Тривога – це суб’єктивне відчуття загрози існуванню. Йдеться необов’язково про загрозу життю. Під загрозою (реальною або уявною) може опинитися усе, що людина вважає цінним: життя рідних, улюблена справа, важлива річ, стосунки з батьками.
Необдуманими фразами ми можемо закріпити в дитині думку про те, що світ небезпечний і потрібно всього остерігатись, що мама\тато зі мною доти, доки я гарно поводжусь, якщо я щось роблю не досконало мене не любитимуть та ін.
Як тривога шкодить у повсякденному житті?
- Зменшуються концентрація та увага
Оскільки дитина тривалий час перебуває в напруженому стані, психічний ресурс йде на те, щоб не дати тривозі «розгорнутися». У такому стані дитина робить багато «зайвих рухів»: постійно рухається, гризе нігті. Зосередитись на навчанні й виконувати її якісно стає значно важче, особливо якщо робота інтелектуальна.
- Можуть погіршуватися сон і загальне самопочуття
Щоб заснути, саме «завмерти» і треба, а в такому стані це майже неможливо. Дитина в тривозі продовжує бути активною, доки не виснажується – і лише тоді засинає. Нестача сну накопичується і посилює психічне й фізичне виснаження. Тобто утворюється «зачароване коло».
- З’являється тілесна та психологічна напруга
Часто можна помітити, як діти трусять ногою, стукають рукою по столу, гризуть нігті, вертяться на стільці тощо.
Базова довіра напротивагу тривожності
У ХХ сторіччі психолог Ерік Еріксон відкрив таке психічне явище, як базова довіра до світу. І не просто відкрив, а довів, що це вкрай необхідна властивість, без якої жодна людина не зможе налагоджувати повноцінні відносини та бути щасливою: люди, у яких сформована базова довіра до світу, у присутності нових осіб почуваються спокійно, легко знайомляться, швидко орієнтуються у нових обставинах, значно легше засвоюють нові справи. Лише значимий дорослий може сформувати базову довіру до світу і це не означає сховати дитину від всіх нещасть. Більше того, оберігання дітей від усіх підряд негативів – це також крайнощі: тотальна довіра до світу, в якому, попри все, ще дуже багато злого, так само небезпечна, як і недовіра.
Що ж робити?
Звичайно, сформувати базову довіру до світу, якщо дитина підліток не можливо, але для маленьких дітей задача цілком реальна.
І тут батьки можуть:
- давати дітям вчитись на власному досвіді (якщо це не ситуації смертельної небезпеки). Завдання батьків у цьому випадку, допомогти дитині висловити свої почуття («тобі зараз боляче?») і підтримати її;
- більше спілкуватись та проводити час всією сім’єю;
- використовувати такі методи покарання, що не викликають страх бути відторгненим і не порушують базові потреби дитини (наприклад, не дивитись телевізор, не грати на планшеті чи телефоні і т.д.).
- формувати любов до навчання через позитивну мотивацію («сьогодні ти написав(-ла) краще, ніж вчора. Ось бачиш, літери в цьому рядку написані рівніше»).
- Дати дитині отримати досвід перебування без батьків;
- Обговорювати небезпечні ситуації під час перегляду мультфільмів, програвання гри.
Життя сповнене небезпек та тривог, але завдання батьків сформувати у дитини віру у власні сили, що вона зможе впоратися в будь-якій ситуації, ну а якщо відчує, що власних сил недостатньо, знатиме, що можна розраховувати на підтримку батьків.
Переглядів:
1 163