Організація безпечного освітнього середовища в ЦНТТМ «СФЕРА» в умовах воєнного стану в 2024-2025 н.р.

   Під час запровадження в Україні воєнного стану Центр працює за новими вимогами до організації безпечного освітнього середовища в закладі. Облаштування укриття та організація безпечного освітнього простору у Центрі одна із найважливіших задач всього педагогічного колективу. В 2024-2025 н.р. Центр працює за змішаною формою навчання (очною та дистанційною). Освітній процес у гуртках ЦНТТМ «СФЕРА» розпочнеться 1 вересня 2024 року для груп другого та подальших років навчання. Комплектація груп першого року навчання проходитиме до 15 вересня. Запис у гуртки та творчі об’єднання проводиться онлайн на сайті Центру та за телефонами 411-13-36, 412-04-53. Вимоги та рекомендації щодо облаштування безпечного укриття в Центрі При організації безпечного освітнього простору в Центрі взято до уваги рекомендації, які розробила Державна служба з надзвичайних ситуацій, а також Міністерство освіти і науки України. Ці ж рекомендації допомагають організувати безпечне освітнє середовище у Центрі для проведення занять у змішаному форматі, а також допомагають більш ефективно змінювати формати, в залежності від безпекової ситуації в Україні.

Для облаштування безпечного освітнього простору у Центрі:

   1. Переглянули облаштування навчальних кабінетів, лабораторій, майстерень. Навчальні кабінети (лабораторії) максимально вивільнили від відкритих полиць, стендів тощо. Ніщо не повинно перешкоджати руху під час евакуації дітей. Таким чином шафи, полички, мобільні полички та органайзери, безкаркасні меблі розташували у приміщенні так, щоб вони не перешкоджали руху дітей між рядами. Згорнули та прибрали килимки, щоб уникнути спотикання, падіння під час евакуації.    2. Організували безпечне та безперешкодне пересування по Центру Коридори оглянули на предмет розташування там кімнатних рослин та інших об’єктів, що могли стати перешкодою при евакуації. Максимально звільнили коридори та просторові осередки (рекреації) від речей, що можуть заважати екстреній евакуації та бути джерелом травмування. На сходових клітинах нанесли маркування на першій та останній сходинці, а також на перилах. Проходи до усіх запасних виходів є вільними та доступними. На стінах повісили вказівники, по яких швидко можна пройти до укриття.

Безпечне освітнє середовище

РОЗРОБИЛИ ТА ЗАПРОВАДИЛИ У ЦЕНТРІ ЧІТКІ ПРОЦЕДУРИ

РЕАГУВАННЯ ТА ПОВЕДІНКИ У НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ

Однією з передумов безпечного освітнього середовища є наявність чітких процедур реагування/поведінки, знання цих процедур усіма працівниками закладу та постійне відпрацювання правил з вихованцями. Розробили:    1. Шляхи для евакуації вихованців до укриття (підвальних приміщень № 1, № 2). Керівники гуртків виводять дітей в укриття відповідно до плану евакуації, з яким вони ознайомлені і який висить в коридорі кожного поверху. Відпрацювали евакуацію з кожного приміщення спочатку з педагогами, а потім тренувались з вихованцями.    2. Ретельно наголосили педагогам на необхідності вносити зміни до стратегії взаємодії з групою, з огляду на те, що діти зазнали психотравмуючих дій і можуть бути чутливими до зовнішніх подразників (грюкіт, стукіт), емоційно відстороненим, з апатією, хронічною втомою, мати ризик саморуйнівної поведінки тощо. З огляду на це, педагогам варто: `уникати голосних окриків, створення шумових ефектів. До прикладу, грюкання дверима, хлопання долонею по столу, різкі сигнали за допомогою будь-яких приладів, інші гучні звуки; ` адаптувати правила поведінки для вихованців під час онлайн уроків. Наприклад, обговорити умови, коли камера може бути вимкненою, ситуації, коли можна писати у приватні повідомлення керівнику гуртка, а не в загальному чаті групи тощо; ` передбачити створення ситуацій та умов для неформального спілкування дітей поза заняттями задля встановлення більш тісних комунікаційних контактів між учнями. З огляду на те, що під час стресу у вихованців відбуваються зміни у психічних процесах (погіршується пам’ять, знижується концентрація та обсяг уваги, стає плутаним мовлення), знижується мотивація та пізнавальний інтерес, варто вживати певні методи та прийоми, які допоможуть включити вихованців в заняття та дозволять їм більш ефективно розумово працювати. Наприклад, педагоги можуть: ` застосовувати прийоми та вправи для активізації уваги учнів під час проведення заняття; ` створювати проблемні ситуації, ставити цікаві питання, залучати учнів до спільних обговорень, мозкових атак з метою підвищення їхньої мотивації, пізнавальної активності та інтересу; ` дозувати завдання для самостійної роботи, ділити їх на невеликі блоки та надавати чіткі інструкції щодо опрацювання кожного блоку матеріалу.    3. Розробили протоколи безпеки для вихованців щодо правил поводження під час повітряних тривог, евакуації, перебування у укритті. Протокол безпеки — це певний набір правил, процедур, якими повинні керуватися педагоги та вихованці у Центрі щодо певної ситуації.

Протокол дій при проведенні евакуації для вихованців під час оголошення сигналу повітряної тривоги

  1. «Візьми свій наплічник»
  2. «Візьми свій одяг»
  3. «Слідкуй за вказівками керівника гуртка і приготуйся виходити»
  4. «Не штовхайся»
  5. «Не біжи»
  6. «Йди швидким кроком, але тримайся своєї групи»
  7. «Допоможи тому, хто спіткнувся чи впав»
  8. «Якщо в приміщення потрапляє дим, захисти органи дихання мокрою ганчіркою (носовою хустинкою, шарфом тощо)»
  9. «Намагайся знаходитися далі від стін та інших частин приміщення, щоб тебе не притиснули до них».
  10. «Поводь в укритті себе чемно, прислухайся до порад керівника гуртка».
  11. «Знаходься в укритті до завершення сигналу повітряної тривоги».
  12. «Організовано групою повертайся до навчального кабінету після завершення повітряної тривоги».

   Керівники гуртків проводять щоденні інформування щодо протоколів безпеки з дітьми. Як і з будь-якими правилами, з протоколами безпеки діють дві умови:

  1. Діти розуміють правила.
  2. Правила рутинно повторюються і проговорюються з дітьми щодня.

   В умовах воєнного стану і проведення освітнього процесу в очному або змішаному форматах важливо щоденно повторювати з учнями правила евакуації. Регулярності також потребують тренувальні евакуації. Навіть якщо при цьому втрачається навчальний час, в умовах реальної загрози безпеки учнів та педагогів роль таких тренувань не можна недооцінювати.    Для наймолодших вихованців тренувальні евакуації важливо проводити з мінімальним стресом, залучаючи елементи гри, аби не провокувати/посилювати тривожність. Наприклад, допомогти улюбленому дітьми персонажу знайти дорогу до сховища. Це також допоможе дітям звикнути до правил евакуації. Такі тренування можна також проводити як настільну гру – так діти добре запам’ятовують алгоритм дій.    Для учнів базової школи важливо мати відповіді на всі їхні запитання щодо безпеки та детально з ними розібрати протокол/план евакуації. Учням базової та старшої школи потрібно звернути увагу на те, що колективна безпека залежить від кожного, тому так важливо, щоб усі вихованці дотримувались визначених правил.

Проінформували вихованців про правила мінної безпеки

Усім дітям, незалежно від того, в якому регіоні країни вони перебувають, сьогодні важливо знати про правила поводження з вибухонебезпечними предметами. Керівники гуртків на заняттях проводять спеціальні бесіди, показують відеоролики, вчать вихованців поводитися з вибухонебезпечними предметами. В Центрі проходять заняття з представниками ДСНС, які розповідають про правила протимінної безпеки.

Протокол дій під час знаходження пристрою, схожого на вибухонебезпечний

  1. «Зберігай спокій та відійди від пристрою на безпечну відстань (230-250м)».
  2. «Негайно повідом про знахідку представників пожежно-рятувальної служби за тел. 101 та 102».
  3. «Припини всі види робіт у районі виявлення даного пристрою».
  4. «Не користуйся засобами радіозв’язку, мобільними телефонами біля знайденого пристрою ( вони можуть спровокувати вибух)».
  5. «Дочекайтесь прибуття фахівців, щоб вказати місце знахідки та повідомити час її виявлення». Заборонено:
    • – наближатися до пристрою
    • – пересувати його, або брати в руки
    • – розпалювати поряд багаття, або кидати в нього пристрій
    • – користуватися будь якими джерелами вогню
    • – не намагатися переміщувати невідомий пристрій, або змінювати його положення.

Викладачі Центру проходять навчання з надання першої невідкладної допомоги та психологічні тренінги щодо особистої стійкості та надання необхідної підтримки вихованцям під час надзвичайних ситуацій воєнного характеру.

   Володіння навичками першої допомоги сьогодні, як ніколи актуальне, особливо для працівників закладів освіти. Наприклад, тренінги з першої допомоги дітям проводить Ukrainian Paramedic Group.    Емоційний стан педагогів дуже важливий для якості викладання і якості результатів навчання вихованців. Важливо забезпечувати педагогам постійну психологічну підтримку, різноманітні тренінги від психологів: техніки управління стресом, саморегуляції, арттерапії тощо. Потрібно знати, як почуваються керівники гуртків, яким є рівень тривожності кожного викладача за свою безпеку, безпеку родини.    Самопочуття педагогів відіграє значну роль у формуванні сприятливого освітнього середовища для дітей. Щоб зібрати цю інформацію, було проведено онлайн-опитування анонімно або через особисті інтерв’ю. Такі опитування дали адміністрації розуміння, яку допомогу потрібно шукати зовні, а що можна зробити самостійно для культивування максимального комфортного середовища. Важливо також пам’ятати, що частина вихованців можуть мати статус внутрішньо-переміщених осіб. Тобто, окрім того, що педагоги забезпечують освітній процес, вони також мають створювати безпечне освітнє середовище, забезпечувати емоційні потреби учнів.    Допомагає також збільшення часу на спілкування між колегами – формування спільноти педагогів. Корисно, коли не лише професійні питання є предметом обговорень з колегами, а й почуття, переживання, страхи.

Налагодили та підтримуємо партнерство з батьками

   При ухваленні рішення про організацію роботи Центру в 2024-2025 році в змішаному форматі, оперативно та максимально повно донесли цю інформацію до батьків. Батькам надали інформацію про укриття, яке існує в Центрі. З батьками проговорено протоколи безпеки для випадків повітряної тривоги, евакуації до укриття. Батьки знають, що відбувається з їхніми дітьми у Центрі у разі сигналу «Повітряна тривога», як і куди здійснюється евакуація. Володіння інформацією про протоколи безпеки дозволить батькам додатково проговорити їх із дітьми, переконати їх дотримуватися і не хвилюватись.    З батьками також домовитися про додатковий вміст наплічника, окрім навчальних матеріалів. Наприклад, вода, перекус, необхідні ліки з інструкцією щодо того як і коли їх потрібно приймати, запискою з прізвищем дитини, батьків, контактними телефонами, адресою. Керівник гуртка, у свою чергу, має володіти максимально повною інформацією про особливі потреби дитини — можливі реакції на стрес, особливі ліки, які треба вживати, алергічні реакції.

Переглянули антибулінгову політику

Кроки, які робляться у цьому напрямі: ` частіше практикуємо опитування серед вихованців щодо відчуття психологічного комфорту в Центрі (стосується в тому числі онлайнового середовища закладу, коли освітній процес відбувається виключно дистанційно); ` спонукаємо педагогів застосовувати позитивне управління групою — уникати покарань, гучних зауважень, водночас впроваджуючи дуже чіткі правила для спілкування/поведінки під час навчання дистанційно та під час онлайн уроків; ` концентруємо увагу в роботі з дітьми щодо попередження булінгу (цькування) безпосередньо в навчальній діяльності. Зокрема, педагоги можуть підбирати навчальні матеріали, з допомогою яких вихованці могли б навчатися вирішувати міжособистісні конфлікти у мирний спосіб, пропонувати ситуації, в яких учні можуть бути медіаторами при вирішенні конфліктних питань з одногрупниками; ` включаємо до занять матеріал для самостійного опрацювання чи спільного обговорення з елементами соціально-емоційного навчання, зокрема, розуміння і керування емоціями (в тому числі, агресією), емпатія, навички комунікації та вирішення конфліктів.

Розробили адаптаційні заходи для вихованців, що є внутрішньо переміщеними особами (ВПО)

   У 2024–2025 навчальному році у Центрі збільшиться кількість дітей, родини яких змушені були переселитися на більш безпечні території. Про що треба пам’ятати, коли йдеться про дітей ВПО: ` досвід переселення є дуже виснажливим, у дітей може не вистачати сил на навчання; ` навчальні втрати можуть бути більшими в порівнянні з учнями, які не залишали свої домівки; ` можливі проблеми з розумінням матеріалу, якщо до того учні навчались російською мовою; ` діти можуть не мати простору для навчання онлайн у тому місці, де вони тимчасово мешкають, можуть не мати належного одягу, взуття, шкільного приладдя, планшета чи ноутбука; ` діти можуть мати дуже травматичний досвід війни.

Як допомагаємо дітям ВПО з адаптацією до нового закладу:

` приймаємо до Центру дітей з числа ВПО, батьки яких подали заяву; ` вивчаємо, у яких умовах перебуває дитина, який її досвід переселення, які потреби має, щоб повноцінно розпочати навчання; ` організовуємо спілкування практичного психолога з батьками/опікунами, а також і з дитиною. За результатами такого спілкування психолог зможе сформулювати свої рекомендації керівникові гуртка, який працює із учнями з числа ВПО; ` запрошуємо дітей ВПО разом із батьками на адаптаційний візит до Центру напередодні початку навчання, щоб вони отримати інформацію про те, як відбуватиметься навчання, як відбуватиметься адаптації дитини до навчання у Центрі, до кого можна звернутися за допомогою, познайомляться з педагогами, тощо; ` з початком навчального року приділяємо увагу знайомству з новоприбулими учнями з числа ВПО. Педагогам також важливо у подальшому вибудовувати відносини так, щоб внутрішньо переміщені діти відчували підтримку, однак поряд з тим це не особливо їх виокремлювало серед інших вихованців.

Оцінили готовність Центру змінювати спосіб організації освітнього процесу.

Під час війни та у післявоєнний період Центр має бути готовим для швидкого переходу від змішаної форми організації навчання до іншої (очної, дистанційної). Очевидно, що така готовність стане запорукою успішності роботи Центру. Які складові має така готовність? 1. Гнучкий розклад занять На початку року розробили одразу два варіанти розкладу навчальних занять: для дистанційного та змішаного навчання. Розклад для дистанційного навчання відрізняється меншою кількістю навчальних годин в режимі синхронного навчання. В цей розклад включили індивідуальні консультацій з урахуванням перерозподіленого часу. 2. Комп’ютери та інтернет Технічне забезпечення дистанційного навчання залишається однією з важливих умов його якості. Водночас саме цю умову найскладніше забезпечити в Центрі, оскільки вона здебільшого залежить від наявності комп’ютерів та інтернету у батьків дітей. У Центрі обладнані два комп’ютерні класи, з яких керівники гуртків можуть вести дистанційні заняття. 3. Алгоритми для керівників гуртків, інформація для батьків щодо онлайн навчання. Наявність розроблених чітких правил та алгоритмів для всіх учасників освітнього процесу полегшує перехід з однієї форми навчання на іншу та робить організацію освітнього процесу гнучкою. Правила для учнів можуть стосуватися особливостей роботи на електронних платформах, включення в онлайн урок, можливостей вмикати та вимикати камери та мікрофони під час онлайн уроків, особливостей організації роботи в асинхронному режимі, спілкування з педагогічними працівниками. Педагогічні працівники для організації дистанційної роботи використовують електронну платформу Zoom та відповідні ресурси. Розробили модель перерозподілу навчального часу для різних навчальних предметів. Особливу увагу приділили також адаптації педагогами календарно-тематичних планів.    Керівники гуртків можуть використовувати одну чи кілька стратегій, наприклад: узагальнення та укрупнення тем, інтеграція змісту, скорочення опційних тем та тем, передбачених для повторення матеріалу, розподіл тем на синхронне та асинхронне вивчення тощо. 4. Електронні журнали, платформа з розміщеними матеріалами    В умовах переходу з однієї форми навчання на іншу оптимальною формою для фіксації результатів навчання учнів та надання їм зворотного зв’язку є електронний журнал.    Під час дистанційної роботи керівники гуртків звітуються про проведені заняття в електронному журналі обліку занять. На сайті закладу розміщені систематизовані матеріали з усіх навчальних предметів для всіх груп: ` відеопояснення, текстові матеріали, розбиті на короткі блоки із відповідними завданнями та інструкціями; ` завдання для закріплення, практичного застосування, самоперевірки; ` система тестування та надання розгорнутого зворотного зв’язку.    Наявність таких курсів дозволить максимально гнучко використовувати різні форми навчання, а в умовах очного навчання такий ресурс можна успішно застосовувати у межах технології «Перевернутий клас». 5. Підбір навчальних матеріалів та стратегій роботи з учнями під час занять Процес навчання, використання наочності, текстів до навчання потребує ретельного відбору та перегляду педагогом. Зокрема, варто: `- застосовувати чутливий підхід до вибору текстів для читання, тем для обговорення через різний і часто травматичний досвід, який можуть мати діти (обстріли, втрата рідних, загибель батьків, батько на війні); – тексти про родину, рідний дім можуть дуже болісно сприйматися. Те ж стосується і добору відеоматеріалів, ілюстрацій, презентацій тощо; ` – уникати надмірної деталізації та опису подій війни, жорстокості ворогів, убивств, розстрілів, коли педагог проводить бесіди з дітьми про війну або просто відповідає на дитячі питання щодо війни.

Маршрут руху здобувачів освіти в ЦНТТМ «СФЕРА» при евакуації після сигналу ЦЗ «Увага всім!»

   Щоб запобігти утворенню скупчення учасників освітнього процесу, в Центрі при евакуації до укриття задіюються всі три можливі входи в приміщення закладу, та складається графік (розклад), за яким відбувається допуск здобувачів освіти до закладу.    Забороняється допуск до Центру батьків або супроводжуючих осіб, крім осіб, які супроводжують дітей з інвалідністю.    Вхід до приміщень Центру при карантинних обмеженнях дозволяється при наявності захисної маски або респіратора. Захисні маски можуть не використовуватися під час занять у навчальних приміщеннях. Однак під час пересування приміщеннями Центру використання захисних масок є обов’язковим.    Пересування здобувачів освіти між навчальними кабінетами, лабораторіями, майстернями повинно бути мінімізованим, зокрема, шляхом проведення занять впродовж дня для одної і тієї ж групи в одній і тій самій лабораторії (кабінеті).    Через центральний вхід першого поверху будуть заходити на заняття вихованці, які навчаються в кабінетах: 1 поверх: № 7, №10, №11, №12, №13, № 14, № 15 2 поверх: №20, № 20/А, № 23, №22, №28, №29. 3 поверх: № 30, № 31, № 31/А, №32, №37, №38, №39 Через лівий боковий вхід будуть заходити вихованці на заняття в кабінети: 2 поверх: №24, №25/А, №25, №26, №27 3 поверх:№ 33, №34, №34/А, №35, №36 Через правий боковий вхід будуть заходити вихованці на заняття в кабінети: 1 поверх:, № 8, №9, № 9/1, № 9/2, № 9/3, № 9/4, № 9/5    Рух вихованців по Центру буде проходити відповідно до розмітки на підлозі.    Під час сигналу повітряної тривоги, керівники гуртків евакуюють вихованців відповідно до планів евакуації, які розміщені на кожному поверсі.    Вхід батьків в укриття заборонений. В укритті керівники гуртків повинні звірити вихованців зі списком в журналі.    Після завершення сигналу повітряної тривоги, діти повертаються до кабінетів та продовжують навчання за розкладом.    Водночас з метою забезпечення комфортного перебування дітей в укриттях створені зони для окремих груп дітей для можливого продовження навчання, проведення різних заходів з дітьми (перегляд відео, ігри, читання тощо).